torsdag 4 augusti 2016

Långt

bakåt i tiden förflyttades vi under dagen i går.

Vi vandrade runt i Åsle Tå!

Vilken fantastik by där alla hus är av modell Ä.
Husen är från 1600- 1700-tal.

Del av bygatan.

Interiör.

Se barnvagnen.

De flesta hus hade bara ett rum.

Bygatan fortsätter.

Lummigt.

Även om husen bara hade ett rum så kunde det bo många i dem.

Fina tak.

Allt i ett rum.

Ett fint tak till.

Se Porslinshyllan.

Skomakarens hus.

Vardagsrum hade denne elegant råd med.

Här gick oxar runt och drog via kugghjul tröskverket.

Utställning av lantbruksmaskiner.

Tröskverken minns jag.

Kvarnen med stenen i mitten.

Självbindaren minns jag också.

Såmaskin o Slåttermaskiner.

Stenkross.

Smedjan ligger inbäddad i grönskan.

Bygatan mot utgången.

Det var mycket att se och vi fick många intryck och avtryck i huvudet.
Så de hade det förr de fattiga, vilket slit.

Om ni inte besökt Åsle Tå så gör det.
Verkligen sevärt.
-----------------------------------------------------------------
På tal om gammalt!!!!!!!
Hade jag kunnat gå bra så hade vi nog varit i Skänninge i dag.
I dag för 50 år sedan besökte Irene o jag Skänninge marknad tillsammans.

Bilden är tagen där!

Lev väl!

5 kommentarer:

  1. Fint med sådana gamla fint bevarade byar!
    Grattis då till edra 50 år,bra jobbat!

    Ha det gott o njut....Kram

    SvaraRadera
  2. Det borde ligga i alla skolors undervisning att besöka Åsle Tå och visa för eleverna, hur vi människor haft det förr i tiden.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja, här känner jag igen mig! Absolut värt minst ett besök :)
    50 år ... tiden går fort när man har roligt :) Fin bild på er!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Åsle Tå är ett måste. Åren går och ni är ett strävsamt par tillsammans! Skänninge marknad är sig lik!

    SvaraRadera